Tuesday, June 23, 2009

iKaN pAusss....

Kesah nie diforwardkan oleh sowang teman yang ingin melihat aku terus memekarkan senyuman tanpa lesung pipit (yela, aku mane ade lesung pipit,huhuhu….~sengaL)


Ada satu cerita pelik dikatakan berlaku d kutub utara. Pada suatu ketika, saintis yang menjalankan kajian di bahagian kutub utara bumi, tiba2 terjumpa tulang belulang ikan paus di puncak gunung.

Macam mna boleh ada ikan paus di puncak gunung pulak? Di bahagian kutub lagi. Siapa yang bawa ikan paus tu? Kalau ya pun dibawa, apa kejadahnya bawa ikan paus sampai ke puncak gunung?

Ikut kajian, tak ada bukti manusia pernah tinggal d situ. Kalau bukan manusia yang bawa ikan paus ke situ, siapalah pulak yg buat keja tu? Takkan ikan paus tu panjat sendiri.

Setelah kajian demi kajian dibuat, akhirnya saintis merumuskan, memang ikan paus tu panjat sendiri. Hah, memang tak percaya ke? Mana ada ikan paus pajat gunung, bukan sembarang gunung, gunung ais. Apa jenis ikan paus ni?

Persoalannya kalau betul ikan paus panjat sndiri, apa pulak yg menyebabkn kematiannya? Knp dia tak membina sahsiah di situ? Kenapa dia mati, walhal kalau dia hidup mungkin sampai sekarang kita boleh temui spesis ikan paus yg boleh panjat gunung.

Nak tahu sebabnya? Sebabnya, ikan paus tu gagal berubah mengikut situasi di mana dia berada. Kalaulah ikan paus tu ikut mcm cengkarung yg hinggap di tempat berwarna coklat, cengkarung tu akan bertukar warna menjadi coklat, tentulah ikan tu selamat.

Masalahnya ikan paus tak nak berubah. Dia berasal dari laut dan sepatutnya apabila dah sampai ke puncak gunung, ikan paus dapat menyesuaikan dirinya dgn kehidupan di puncak gunung. Malangnya dia tak nak berubah, maka akhirnya pupus.

Apa yg kita boleh belajar di sini? Kita patut berubah untuk kekal dan tak pupus. Kita patut berubah untuk berjaya dengan cemerlang agar di panggil gemilang dan terbilang. Kalau lembik macam tu, macam mana nak jadi warganegara maju?

Berubahlah. Kalau tak nak berubah, maka pupuslah macam ikan paus sebab orang cemerlang, gemilang dan terbilang akan terus meninggalkan anda jauh di belakang.

"Berubah tu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yg dibuat tu mungkin payah."
Nielah yang pelan pelan aku coba blajar… aku harap aku teruskan usaha ini!!!!

1949062309kamakaca~


1 comment:

  1. kalau ikot logik..myb tmpat tu dlu laut..bila laut surut ikan paus tu tak smpat nak lari ikur air laut..(aku agak ja)...klu ikut satira betoi la ckp ko tu...tiba-tiba tingat satu soklan...dunia yang berputar mengelingi kita atau kuta yang berputar mengelingi dunia???em...

    ReplyDelete